Schrijver van de maand
September 2023: Stefan Kneppers
Hij schreef het boek Trendtrading
Jouw boek - Trendtrading - is sinds april uit: voor wie heb je met name dit boek geschreven, wie hoop je dat jouw lezers worden?
Dit boek is het resultaat van een persoonlijke frustratie. Ik wilde eindelijk eens weten hoe de aandelenmarkt écht werkte en hoe ik daar goede beslissingen in kon nemen. Wat begon als een samenvatting voor mijzelf, heb ik uiteindelijk omgetoverd tot werkelijk boek. Ik dacht: als het mij helpt, dan zal het ook anderen kunnen helpen. Dit boek is voor diegenen die ook net wat meer uit hun aandeelbeleggingen willen halen door écht te begrijpen hoe de markt werkt.
Is het schrijven van je boek jou mee- of tegengevallen?
Het schrijven van het boek is mij al met al tegengevallen (eerlijk is eerlijk). Er gaat toch veel meer tijd en moeite in zitten dan ik had verwacht. Nu had ik het voordeel dat ik al een eerste druk had geschreven en uitgegeven en dat ik schrijven leuk vind. Toch blijft het een flink proces om te herlezen en herschrijven om ook de details in orde te krijgen. Gelukkig had ik bij de tweede druk met de uitgever heel goede hulp en een uitstekende stok achter de deur om het resultaat tot leven te brengen. Daar ben ik enorm blij mee. En na drie jaar bloed, zweet en tranen is het hebben van een eigen boek is het wel meer dan waard. De indirecte beloningen zijn niet te onderschatten op de lange termijn. En nu begint het echte werk pas.
Heb je - terugkijkend op het schrijfproces - een schrijftip voor andere auteurs?
Je bent een artiest. Probeer je boek als een kunstwerk te behandelen. Speel met stijlfiguren, spreektaal en onverwachte interpuncties. Ook al hebben we met managementboeken te hebben, mag en kan hier best ruimte voor zijn in mijn ogen. En probeer een boek te schrijven dat verkoopt. Houd rekening met het proces waar de lezer/koper doorheen gaat. Een potentiële lezer/koper ziet het boek, bekijkt het grondig, leest de achterflap, bladert er even doorheen, checkt de inhoudsopgave en leest een stukje. Iedere stap in dat proces moet optimaal zijn om de lezer te veranderen in een koper. En niet alleen dat. Diegene moet ook uitgenodigd worden om door te blijven lezen. De inhoud moet interessant en waardevol zijn. En de lezer moet beloond worden voor de tijd en moeite die ‘het kost’ om het boek te lezen. Het moet zodanig goed zijn dat de lezer het boek aanraadt aan anderen. Dat is het einddoel! Dat is wat zorgt voor een populair boek veel gekocht én gelezen wordt.
Bonustip: voeg een extraatje toe dat mensen gratis kunnen downloaden via een unieke link in het boek. Zo kan je gegevens verzamelen van mensen die geïnteresseerd in jouw verhaal/concept/bedrijf.