Van idee naar boek
Heb je een goed idee maar kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven en uitgeven van je boek? Onze redacteuren, vormgevers en pr-medewerkers weten wat werkt en staan voor je klaar met concreet advies en praktische hulp.
Van het bedenken van een titel tot organiseren van de promotie kun je rekenen op de begeleiding van een team dat even gemotiveerd is als jij. Je hebt persoonlijk contact met professionals die zorgen voor het publiceren van een aantrekkelijk boek en je helpen om je als professional op de kaart te zetten.
Ik heb een boekidee
Boekidee
Elke succesvol boek begint met een goed idee, je wilt nu eenmaal opvallen tussen al die duizenden andere boeken. Waar gaat jouw boek over?
Veel auteurs hebben bij de start van hun boek nog geen helder beeld van de invalshoek van een boek. In welk stadium je ook bent, we helpen je om erachter te komen welk idee het beste bij je past en kan rekenen op de belangstelling van lezers.
Redactie
Schrijven is meer dan het ordenen van je kennis en ervaring. Het is in de eerste plaats en creatief en emotioneel proces. Tijdens het schrijven zorgen we daarom niet alleen voor deadlines en praktische tips maar ook voor morele steun.
We hebben regelmatig contact over je ervaringen en vorderingen. Moet de structuur worden aangepast, ben je tevreden over de stijl? Kun je de tijd vinden om te schrijven? Je staat er niet alleen voor, er is altijd een redacteur bij wie je kunt aankloppen.
Vormgeving
Een boek is meer dan inhoud, het is ook vorm. De vormgeving van de cover en de opmaak van de tekst, eventueel aangevuld met illustraties, bepalen mede het succes van je boek.
Onze vormgevers bedenken in overleg met jou hoe het boek eruit moet zien. Je bent betrokken bij elke stap in het proces zodat de vorm van het boek aansluit bij jouw verhaal.
Drukwerk
Wordt het een zwart-wit paperback of een full-color, hardcover boek met goudopdruk? Wordt het boek geprint of gedrukt?
Er zijn tegenwoordig duizend-en-een manieren om een boek te drukken en samen bedenken we wat het beste aansluit bij de inhoud van het boek en de verwachtingen van de doelgroep. Van elk boek brengen we ook een e-bookversie uit.
Verkoop
Je boek is straks breed verkrijgbaar, bij online boekhandels als bol.com en managementboek.nl, en in de betere boekhandel.
We hebben een warme relatie met de boekhandel en proberen ervoor te zorgen dat je boek op de boekenplank van zo veel mogelijk winkels staat. Samen bedenken we acties om je boek extra aandacht te geven in de boekhandel.
Promotie
Van alle succesfactoren is de promotie van je boek een van de belangrijkste. Als auteur heb je daarbij een hoofdrol.
Je eigen netwerk inschakelen, je kennis en ervaring delen via sociale media: wij weten wat werkt. We geven je niet alleen advies maar zorgen ook voor de tools die je nodig hebt om jezelf en je boek op de kaart te zetten.

Maak een vliegende start met het schrijven van je managementboek
Een boek schrijven is een van de beste manieren om jezelf als deskundige op de kaart te zetten. Dat wil jij ook, maar hoe pak je dat aan? Je leest het in dit boek van uitgever Geerhard Bolte.
Relevante blogs
-
Ik weet heel veel dus ik schrijf een boek waarin ik alles vertel wat ik weet
Spoiler alert: jouw lezer is helemaal niet geïnteresseerd in alles wat jij weet. Hij wil van jou alleen een kunstje leren.
-
Snel, snel, voordat iemand er met je boekidee vandoor gaat
Heb je een goed boekidee als auteur? Laat het dan niet verstoffen, want voordat je het weet publiceert iemand een boek over hetzelfde onderwerp.
-
Waardeloos schrijfadvies: negen tips om vlug te vergeten
Als je mensen vertelt dat je een non-fictieboek gaat schrijven, dan regent het direct goede adviezen. Omdat iedereen kan schrijven, denkt iedereen er verstand van te hebben, ook al heeft men nooit meer dan een opstel geschreven. Zou Max Verstappen ook adviezen krijgen van alle mensen die een rijbewijs hebben?
Neem het schrijfadvies met een brede glimlach in ontvangst en bewaar alle letters zorgvuldig, je weet maar nooit in welk hoofdstuk ze nog eens van pas komen.
-
Ik heb een goed boek geschreven
Iedereen die je boek in handen krijgt, heeft een mening. Moet je je daar altijd wat van aantrekken?
-
Hoe begin je een boek?
Moet je op de eerste pagina's van je boek meteen je spierballen laten zien of de lezer subtiel naar binnen lokken; hoe zorg je ervoor dat je lezer zin krijgt om verder te lezen?
-
Schrijftips tegen sceptische lezers
Het is frustrerend, maar de moderne lezer van je boek gelooft niet blindelings wat jij beweert, hoeveel verstand van zaken je ook hebt. Er is maar een remedie: je boodschap beter onderbouwen.
-
Een oplosmiddel voor de grootste schrijfvlek
Wil je een uniek boek schrijven? Bestudeer dan de publicaties van al je concurrenten. Jouw boek is namelijk pas uniek als het anders is, niet omdat je het zelf uniek vindt.
-
Beter goed gejat dan slecht verzonnen
Per ongeluk ontvingen we honderden brochures van andere uitgeverijen. Wat te doen, lezen of weggooien?
-
Doe de Kleine Managementboek Auteurs Test
Twijfel je of het wat voor je is, het schrijven van een managementboek? Doe dan nu de Kleine Managementboek Auteurs Test en je weet binnen vijf minuten of je het in je hebt.
-
Bedenk eens een woord
Door je eigen woorden te bedenken voor je boek, scherp je je eigen gedachten aan en snapt je lezer beter wat je bedoelt.
-
Geen idee voor een blog? Recycle een oude tekst
Blog je niet omdat je geen idee hebt waarover je moet bloggen? Er is een simpele oplossing: haal een oude tekst van de plank. Er is niemand die het opvalt.
-
Pas op voor tunnelvisie als je een managementboek schrijft
Als je dag-in-dag-uit met je eigen boek bezig bent, kun je overtuigd raken van feiten die feitelijk nergens op slaan. Tunnelvisie ligt altijd op de loer.
-
Een beetje blogger gooit zo nu en dan zijn eigen ruiten in
Wil je als auteur een blog schrijven maar heb je niets nieuws te vertellen? Dan maak je toch nieuws.
-
Mag je andermans model gebruiken?
Als managementauteur bouw je verder op het werk van anderen. Je mag hun ideeën wel beschrijven, maar mag je ook de diagrammen van hun theoretische modellen in je eigen boek publiceren?
-
Bent u wel mijn lezer?
Ben je als auteur niet geïnteresseerd in je lezers, schrijf dan een dagboek. Ben je wel geïnteresseerd, denk dan na over je doelgroep. En voorkom de volgende fouten.
-
'Auteur managementboek betrapt op tunnelvisie'
Gek eigenlijk, dat je deze kop nooit leest, want het komt best vaak voor. Consultants die een boek schrijven over een nieuwe managementmethode, zonder zich af te vragen of er genoeg bewijs is. Hoe voorkom je tunnelvisie als auteur?
-
Laat jij mijn hartje sneller kloppen?
Ik kreeg een mail van Martine. Ze was blijkbaar erg opgewonden geraakt toen ze mijn profielfoto had gezien en zocht contact. Ze vroeg zich af of ik haar hartje sneller wilde laten kloppen. Ze was mijn e-mailadres kwijtgeraakt, maar had hem gelukkig teruggevonden, zodat ze mij nu kon laten weten dat ze me mistte en graag allerlei ondeugende dingen met me wilde doen.
-
Bewaar je ideeën voor de eeuwigheid
Ik heb een ijzeren geheugen voor triviale feiten. Over enkele weken weet ik nog steeds wat voor weer het was toen ik deze tekst schreef, wie er tijdens het schrijven belde en of ik koffie dronk of thee. Maar als ik dadelijk een goed idee heb voor een blog, is de kans groot dat ik het over een uur ben vergeten.